
I dag har mammaen min bursdag. Ei dame helt utenom det vanlige. På veldig mange måter!
Hun har mange utradisjonelle valg på CV´en sin og spesielt ett av dem kom meg til gode. Så der er det vel naturlig å begynne denne teksten… (som i bunn og grunn er en hyllest til kvinnen i mitt liv).
Som 25 åring bestemte nemlig mamma seg for å beholde det lille frøet som hadde lurt seg inn i magen hennes. Til tross for at det på ingen måte var planlagt og at hun var alene om å bli forelder. I alle fall i noen år til.
Frøet var meg, men det skjønte dere sikkert.
Og det gikk ikke lang tid før livet til den gravide sunnmøringen tok enda en uventet vending da hun satte seg på flyet til Beijing for å bo der og jobbe som guide.
Alene… med en mage som vokste seg større og større.
Hun var heldigvis tilbake på norsk jord rett før fødselen og jeg så dagens lys på Ålesund sykehus i gryotta den 04 juli 1989.
Og siden den dagen har mamma vært det tryggeste og mest urokkelig holdepunktet i livet mitt. I alle fall frem til Morten kom inn i bildet.
Nå ligger de på en delt førsteplass i kategorien ”klippen”.
Og på mange måter har disse to menneskene, som begge betyr så fryktelig mye for meg, flere fellestrekk. Tro det eller ei. Selv om fremtoning ofte kan være litt ulik.
Mamma er jo gærn. Et fyrverkeri av følelser, meninger og tanker. Ei dame som ikke er redd for å s hva hun mener. Selv i de mest upassende situasjoner! Det vet gutta og jeg alt om… vi som både har forårsaket, og vært vitne til haugevis av raseriutbrudd opp gjennom årene.
Men det er verdt det.
For med den samme kampviljen og innsatsen som når hun konfronterer personalet i Norwegian som ikke tillater et par kilo overvekt på et fullbooket fly, er hun også den første i skuddlinjen når det kommer til å beskytte de som er svakere eller de som trenger noen som kan stå opp for dem.
Og det gjelder ikke bare oss barna, som hun ofte går i bresjen for, det gjelder alle!
Elever, kollegaer, venner og helt ukjente. Mamma står opp for andre, og tør å si ifra. Uansett hva konsekvensene måtte være.
Hun er der når det brenner på dass, og hun trenger ikke flere argumenter eller forklaringer enn akkurat det.
Hun er med andre ord enten høyt elsket eller sterkt hatet. Alt ettersom…
Høyt elsket av meg så klart, og alle andre som har lært henne å kjenne.
Mamma! Takk! For at du er den du er!
Takk for at du har gjort meg trygg, for at du alltid har fått meg til å føle meg bra nok, for at du alltid har støttet meg, alltid beskyttet meg, alltid elsket meg like ubetinget. Uansett hvor umulig eller uspiselig jeg har vært til tider.
Mamma! Gratulerer så mye med dagen!
Hilsen din aller største beundrer,
Jørgine♥
(Og her er to gøyale tilbakeblikk fra youtube 😉



